Το Πατριαρχείο, επιφορτισμένο από το οθωμανικό καθεστώς με το καθήκον του τοποτη-
ρητή της ευταξίας στους υπ’ ευθύνη της πληθυσμούς και εχθρικό προς τα φιλελεύθερα -
αστικά ιδεώδη που έφερε η Επανάσταση του 1821, επιστρατεύει το όπλο του αφορισμού
(όπως είχε πράξει και στο παρελθόν στα Ορλωφικά, στις εξεγέρσεις του 1807, του 1808,
κλπ.).
Στον αφορισμό του ο Πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε΄ χαρακτήριζε την Επανάστα-
ση ως «αχαριστία […] συνοδευμένη και με πνεύμα κακοποιόν και αποστατικόν
εναντίον της κοινής ημών ευεργέτιδος και τροφού, κραταιάς και αηττήτου
βασιλείας», που «εμφαίνει και τρόπον αντίθεον»! Τους δε «ασεβείς πρωταί-
τιους», Μ. Σούτσο και Α. Υψηλάντη, τους καταδίκαζε ως «συμπράκτορες φιλε-
λεύθερους», οι οποίοι, «επιχείρησαν έργον μιαρόν, θεοστεγές και ασύνετον»
και καλούσε τους πιστούς «να τους μισήτε και να τους αποστρέφεσθε».
ρητή της ευταξίας στους υπ’ ευθύνη της πληθυσμούς και εχθρικό προς τα φιλελεύθερα -
αστικά ιδεώδη που έφερε η Επανάσταση του 1821, επιστρατεύει το όπλο του αφορισμού
(όπως είχε πράξει και στο παρελθόν στα Ορλωφικά, στις εξεγέρσεις του 1807, του 1808,
κλπ.).
Στον αφορισμό του ο Πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε΄ χαρακτήριζε την Επανάστα-
ση ως «αχαριστία […] συνοδευμένη και με πνεύμα κακοποιόν και αποστατικόν
εναντίον της κοινής ημών ευεργέτιδος και τροφού, κραταιάς και αηττήτου
βασιλείας», που «εμφαίνει και τρόπον αντίθεον»! Τους δε «ασεβείς πρωταί-
τιους», Μ. Σούτσο και Α. Υψηλάντη, τους καταδίκαζε ως «συμπράκτορες φιλε-
λεύθερους», οι οποίοι, «επιχείρησαν έργον μιαρόν, θεοστεγές και ασύνετον»
και καλούσε τους πιστούς «να τους μισήτε και να τους αποστρέφεσθε».
Το κείμενο διαβάστηκε από άμβωνος σε όλους τους χριστιανικούς πληθυσμούς, κάνοντας
μεγάλη ζημιά στην υπόθεση του Αγώνα (ιδιαίτερα μεταξύ των αγροτικών πληθυσμών).
Την ίδια στιγμή προκάλεσε την κατακραυγή σημαντικού μέρους των καταπιεζόμενων
λαών, που μέσα τους έκαιγε η φλόγα της Επανάστασης.
*Από το 902.gr
Είναι γνωστός ο ρόλος της επίσημης εκκλησίας το 1821...
ΑπάντησηΔιαγραφή