Η ημερομηνία αυτή καθιερώθηκε αργότερα και δεν ανταποκρίνεται στην ιστορική πραγματικότητα ως ημερομηνία έναρξης της Επανάστασης, αφού ο μεν Α. Υψηλάντης (αρχηγός της Φιλικής Εταιρίας) κήρυξε Επανάσταση στη Μολδοβλαχία από τις 22 Φλε-
βάρη, στη δε Πελοπόννησο ο Φιλικός Π. Καρατζάς ύψωσε τη σημαία της Επανάστασης
στην Πάτρα στις 21 Μάρτη (ακολούθησε η Καλαμάτα στις 22/3, κ.α.).
Αλλά και ως γεγονός αυτό καθαυτό (κήρυξη της Επανάστασης στην Αγία Λαύρα και
η «ευλογία» των επαναστατών από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό), δεν αποτελεί πα-
ρά μύθο, αφού ο ίδιος ο Παλαιών Πατρών Γερμανός βρισκόταν την περίοδο εκείνη
στην Πάτρα μαζί με άλλους προκρίτους με σκοπό την καθιέρωση της εξουσίας τους
σε βάρος των Φιλικών, που είχαν ξεκινήσει και είχαν τεθεί επικεφαλής της ένοπλης εξέγερσης στην πόλη. Η 25η Μάρτη καθιερώθηκε ως επέτειος της Επανάστασης
το 1838 επί βασιλείας του Όθωνα.
Η Επανάσταση του 1821 ήταν μια επανάσταση εθνικοαπελευθερωτική στη μορφή
(αφού πραγματοποιήθηκε σε συνθήκες οθωμανικής κατάκτησης) και αστικοδημοκ-
ρατική στο περιεχόμενο (αφού βασική κινητήρια δύναμη σε αυτή ήταν η ελληνόφωνη αστική τάξη). Έκτοτε, το κοινωνικό της περιεχόμενο εκτοπίστηκε από την κρατούσα ιστοριογραφία, για να κυριαρχήσουν το θρησκευτικό και μια «υπερταξική» έννοια
του εθνικού ως αποκλειστικά κίνητρα της Επανάστασης.
*Αναδημοσίευση από το 902.gr
βάρη, στη δε Πελοπόννησο ο Φιλικός Π. Καρατζάς ύψωσε τη σημαία της Επανάστασης
στην Πάτρα στις 21 Μάρτη (ακολούθησε η Καλαμάτα στις 22/3, κ.α.).
Αλλά και ως γεγονός αυτό καθαυτό (κήρυξη της Επανάστασης στην Αγία Λαύρα και
η «ευλογία» των επαναστατών από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό), δεν αποτελεί πα-
ρά μύθο, αφού ο ίδιος ο Παλαιών Πατρών Γερμανός βρισκόταν την περίοδο εκείνη
στην Πάτρα μαζί με άλλους προκρίτους με σκοπό την καθιέρωση της εξουσίας τους
σε βάρος των Φιλικών, που είχαν ξεκινήσει και είχαν τεθεί επικεφαλής της ένοπλης εξέγερσης στην πόλη. Η 25η Μάρτη καθιερώθηκε ως επέτειος της Επανάστασης
το 1838 επί βασιλείας του Όθωνα.
Η Επανάσταση του 1821 ήταν μια επανάσταση εθνικοαπελευθερωτική στη μορφή
(αφού πραγματοποιήθηκε σε συνθήκες οθωμανικής κατάκτησης) και αστικοδημοκ-
ρατική στο περιεχόμενο (αφού βασική κινητήρια δύναμη σε αυτή ήταν η ελληνόφωνη αστική τάξη). Έκτοτε, το κοινωνικό της περιεχόμενο εκτοπίστηκε από την κρατούσα ιστοριογραφία, για να κυριαρχήσουν το θρησκευτικό και μια «υπερταξική» έννοια
του εθνικού ως αποκλειστικά κίνητρα της Επανάστασης.
*Αναδημοσίευση από το 902.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου